úterý 22. října 2013

# Každé místo má svůj příběh # Zbloudilé ovce

Polská (nejen kolejní) mentalita

Do teď jsem se převážně bavila s Turky. Ale od té doby, kdy mám novou polskou spolubydlíci, se karta obrací. Ona je normální :), byla několikrát v ČR na různých studijních programech a zná hodně lidí z jiných krajů, takže má i liberální myšlení, na rozdíl od zbytků polských produktů  obyvatel.
Nehodlám se moc rozepisovat o víře, potratech a spol. (i když to zmíním), ale zmíním se o pár banalitách i naprosto nepochopitelných "normálních" věcech jako z doby minulého režimu.

Co mě překvapilo obecně?

Xenofobie
Na rozdíl od mé xenofobie vůči "orientálcům", tady převažuje xenofobie vůči občanům jiných evropských zemí.
Moc dobře rozumí např. česky, ale proč by se snižovali? Pár jedinců je nadšených, když promluvím jiným jazykem než je polština a angličtina a ostatní by mě nejraději nějak šetrně odstranili.
Xenofobie se v jejich případě netýká jen cizinců, ale i obecně cizích lidí i polské národnosti ! Pokud se lidé neznají třeba 3 roky a jejich přátelství nemá jistotu, že by pokračovalo, tak se ani nesnaží něco navazovat.

Dopravní situace
(ok, to zní divně, ale.....) Před každým přechodem, přes který jdu, mi zastaví auto. Nepředjíždí se (výjimka dálnice). Za to si jdu klidně po chodníku a přede mnou najednou vlítne auto na chodník a zabrzdí. Tady se prostě neparkuje u krajnice nebo na kousku chodníku, kde je to povoleno....tady se tam vlítne a stojí, jak dlouho se chce.
Mimoto se mi moc líbí přítomnost veřejných kol, které si "půjčíte" za malý úplatek a jedete s nim, kam chcete. Tyto kola jsem viděla i v Paříži a připadám si hloupě, že u nás v ČR to taky nefunguje :(.

Co mě překvapilo na kolejích?
Kočárky
Obecně v Polsku, když je žena těhotná, tak má všechno levnější a lidi se k ní chovají lépe. Např. může předběhnout celou dlouhou frontu v Tescu. Koleje jsou zde taky uzpůsobeny pro manželský život. V několika patrech se nachází byty upravené pro ženy s dětmi či pro manžely. Čím větší část rodiny se zde nastěhuje, tím větší mají slevu + hromadu výhod.
Zatím mám asi jen já problém, že mi ve 4 ráno po chodbě běhají malé děti, zrovna když se vracím z nějaké studentské akce.

Bydlení zadarmo
Další, kdo má výhody bydlení na kolejích v podobě bydlení ZADARMO, jsou PRÁSKAČI. Nesmí se kouřit na schodištích, ale stejně to hromada lidí dělá, protože se jim v pokoji nechce atd. A od toho tady jsou lidi, kteří se sem tam projdou po schodištích (11 pater) a někoho chytnou.
Když jsem se s tím teď poprvé setkala, resp. to viděla....jak někdo utíká před klukem se zelenou visačkou, tak jsem měla dost. Jako za komančů.

Nevěřící věřící
 U hodně mladých lidí už tady víra nehraje nějak přehnanou roli, jsou více liberálnější atd. Ale asi jen za střízliva. V podnapilejším stavu se i z nevěřícího stává věřící, aby měl nějaké argumenty, jak obhájit veřejné mínění.
V sobotu jsem byla takhle obviněna za bisexualitu (a přitom je tady půlka univerzity teplá).
Náboženství v Polsku je víc jedna velká výmluva než víra.

7 komentářů:

  1. Když se na schodišti kouřit nemá, tak se tam kouřit nemá. Není velký problém vyjít ven.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto s tebou souhlasím :) Jsou líní sejít 11 pater. Ale šlo mi hlavně o ten princip vychovávat z lidí práskače. Místo toho to mohou dát do povinností nějakému zaměstnanci a ne studentům.

      Vymazat
  2. Překvapily mě úplně všechny informace v článku obsažené! Vůbec bych nečekala, že se od nás může někdo tak geograficky blízký tak moc lišit O.o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak mě napadá, jestli jsi seznámena s tím, že několik známých Poláků (biskup a ministryně vzdělání) se vyjádřilo k tomu, že Teletubbies jsou homosexuálové a Hello Kitty dítě satana :D

      Vymazat
    2. To první jsem slyšela, to druhé ne - ale rozesmálo mě to! xD

      Vymazat
  3. Přidávám se k Ely...napadlo mě úplně to samé. Kromě určitých konzervativních náhledů na věc, jsem myslela,že se tak blízká země, jako je Polsko, nemůže moc lišit..a tohle mě tedy velmi překvapilo O_O Zajímavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě překvapuje ta mentalita, např. co se týče navazování přátelských vztahů atd. A to bydlím 5 km od hranic :D

      Vymazat

Pravidelní čtenáři

For English, press: