pondělí 7. října 2013

# Každé místo má svůj příběh # Zbloudilé ovce

Moje malá xenofobie

Původně jsem chtěla psát článek o Turcích, pak o Turcích a Polácích, ale včera jsem začala pociťovat svou první prokazatelnou xenofobii.
Rozumějte, je mi zle od žaludku pokaždé, co slyším náš zvonek. Mám neskutečné deprese, že sem zase někdo přišel a myslí si úplně něco jiného než je pravda. Jasně mohla bych to nazvat jakkoliv jinak, ale nejvíc se to blíží ke xenofobii :D

Rozdílnost kultur jde prostě znát !
Jak to začalo? Nejspíš kolem půlnoci v jednom klubu v Opoli.

Střídavě jsme s nově objevenými "kamarády" Turky (z výletu do Byčiny) tančily a kecaly, přičemž jsme se dozvěděly plno zajímavých věcí a také udělaly spoustu chyb.

Rodina
Je nejdůležitější. Stále tam existují rodinné msty (i ve velkých moderních městech). Všichni se zastávají svých, zejména mužských členů rodiny. Muži jsou ti silní, zejména neústupní otcové. Matky jsou podřízené otcům a sem tam se nechají od svých dětí na něco ukecat (jako jestli si může hrát venku atd.) narozdíl od neústupných otců.
Pro děti je rodina všechno a mísí se v nich láska s úctou. (Ne jako u nás ti malí haranti, kteří si dovolují na rodiče).

Rodina zasahuje svým členům do společenského života. Pokud se dcera/syn baví ve škole s někým, kdo nedosahuje úrovně jejich rodiny, pak má zákaz se s takovým člověkem bavit. O lásce nemluvě. Jsou zapovězeny vztahy lidí, jejichž rodiny jsou na jiné společenské úrovni. Rodina musí mít přehled o druhé rodině kamaráda svého syna a také o tom kamarádovi. Pokud se tento kamarád např. špatně učí a mohl by jejich syna "stáhnout", má jejich syn rovněž zákaz se s ním bavit.
Co se tedy týče lásky. Probíhá to obdobně. Protějšek musí být skvělý stejně jako jeho rodina. Otec syna vybere okruh několika dívek (někdy 20,30 nebo 50), které jsou přijatelné a poté si syn mezi nimi vybere svou budoucí manželku. Jedná se o modernější verzi "předem domluvených manželství".

Role rodičů jsou rozděleny. Muži se nezajímají, co dělají ženy ve svém volném čase, pokud jsou s jinými ženami.
O homosexualitě se zde nemluví a prakticky ani neexistuje.
Kdysi bylo pravidlem (jako u nás), že měli dětí jako smetí. Dnes už jich tak moc není.
Islám v životě
Znáte takové ty klasické rozdílnosti. Muslimové nesmí pít alkohol, jíst vepřové a DOKONCE ani lhát. Islám ovlivňuje veškerý jejich život nejen ten duchovní. Zejména i ten politický. Věří, že všichni jejich politici (narozdíl od amerických :D:D:D) jsou poctiví, protože NESMĚJÍ LHÁT a tedy ani nelžou.
Co se týče duchovního smyslu. Pánové nám sdělili, že existuje JEDEN BŮH, ale v každé zemi jsou jiné pravidla. (to mě krapet uklidnilo....taky by jinak asi nemohli být zrovna v Polsku, že ano? :D)

Pohled na Ameriku
Nesnášejí pravé američany (tak nevím, jestli indiány nebo kolonisty :D), ale uznávají už ten fakt, že Amerika je momentálně osídlená rozdílnými kulturami (jako Turecko prej).

Turecká mentalita, co se týče vztahů
Mám pocit, že kvůli tomu, že jsme si s nimi popovídali a koukali jim přitom do očí (o tanci nemluvě), tak si nás přivlastnili. (Mě si přivlastnil Ron Weasley :D). Další den se pozvali k nám na véču, kterou uvařili (a zaplatili!)....a taky utřeli nádobí :D a nejspíš pak něco po nás chtěli.

Nechápou, že máme doma obě přítele. Pokud by oni měli doma (v Turecku) přítelkyni, měli by k ní tak velký závazek, že by nemohli odjet ze země. Takže fakt, že se obhajujeme tím, že máme doma přítele, nechápou. Uznávají jen prstýnek. (Musím si nějaký koupit!)
Jeden se mě dokonce ve výtahu jen tak zeptal, jestli nebudu jeho přítelkyně, na základě toho, že jsem ho oslovila :D.
Nutno podotknout, že se nás vyptávali na naši rodinu, co dělají rodiče. Formule byla pozvaná do hotelu :D a ptali se jí od koho má na ruce prstýnky. Prostě jsme udělaly hromadu chyb :(. Měly jsme krapet zalhat.

Všichni nejsou stejní!
Ti, kteří s námi bydlí v buňce jsou zlatí. Nedotírají a krom jejich nočních setkáních, kvůli kterým nespíme, jsou fajn. No a také možná i Ron je docela moderní v chápání. U ostatních se bojím chvíle, kdy zazvoní zvonek. (Už 2 dny nedokážu nic ani sníst, jaké mám vředy v žaludku).

PS: Nakonec jsem došla i k myšlence, že ač je někdo sebe víc pozornější, tak bych se nedokázala zamilovat do jinak mluvícího člověka. Já tu češtinu, polštinu nebo slovenštinu prostě potřebuju! Protože v jiných jazycích neumím tak dokonalé říct a hlavně VYSVĚTLIT co a jak :)

A jak jste na tom Vy ohledně xenofobie? Dokázali by ste se zamilovat do člověka s jinou kulturou či jazykem? A co si myslíte o islámu?


12 komentářů:

  1. Fuha...neviem si predstavit takto zit...
    Nevadilo by mi byt s cudzincom kym by ma jeho zvyky/nabozenstvo neobmedzovali (co v pripade moslima by asi nebolo mozne), a urcite by som si nenechala skakat po hlave ani od jeho rodiny.
    Inak celkovo nemam rada take tie tradicie, ktore ludi len obmedzuju, diktuju im ako maju zit. :/ Bohuzial sa najdu aj tu ://

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám právě svou hlavu :D a nepřežila bych to. Nesnáším lidi, kteří někoho nerespektují. Jistě jde tohle najít z jakýchkoliv důvodů všude, ale řekněme, že tady se tomu dá ještě nějak zabránit.

      Vymazat
  2. Já chodila s jedním Arabem na gympl a musím říct, že s někým, kdo tam vyrostl bych nemohla chodit. Bylo vidět, že mu dělá problém nevyjet na učitelku, prostě je pro něj těžký, že mu mohla poroučet ženská. A pokud jde o lhaní, tak se toho vůbec nedržel, dokonce kradl učitelům zadání testů :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi si někteří (ostatně jako i v jiných náboženstvích) vybírají, co budou dodržovat a co ne. Třeba, co se zrovna týče toho alkoholu. Tak kluci z buňky vůbec nepijí, ti, kteří nás obtěžují tak trochu a ti, kteří bydlí s jedním Čechem tak ti si dají normálně pivo.

      Vymazat
  3. Na rovinu se přiznávám, že mi ze srdce vadí cikáni a černoši. Nedokážu to tak úplně vysvětlit, je to averze zakořeněná už od dětství, kam až moje paměť sahá. -.- Co se ostatních států a kultur týče, pak razím heslo: "V každé zemi je plno idiotů, ale vždycky se tam najde i několik skvělých a normálních." ^^v
    Ve vztazích je to obdobné. Pokud si dva jedinci rozumí natolik, že spolu chctějí být, tak je jedno jestli jsou z různých koutů světa nebo dokonce stejného pohlaví.
    No a já to mám tak, že bych úplně klidně byla schopná být s někým, kdo je jiné kultury a národnosti, ale určitě bych s ním chtěla zůstat tady v ČR. Ať už je tenhle stát jakkýkoli, pořád se mi tu líbí více než kdekoli na světě a nedokázala bych se žití tady vzdát. :)
    K islámu tolik co k ostatním náboženstvím: Všechny mají docela dobrou a zajímavou myšlenku. Bohužel, každý si je vykládá po svém a podle toho svět vypadá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc odlišné (etnicky atd.) lidi nesoudím, dokud s nimi nemám nějakou šílenou zkušenost. Nemám nic proti lásce, snad jen proti zastaralým pravidlům v moderním světě, což se zrovna projevuje i na stejném pohlaví. U toho jsem víc než PRO (asi zkušenost, kamarádi a bakalářka :D).
      Já bych měla strach i v ČR, že by mi třeba odnesli dítě nebo tak :( bohužel v tomhle ohledu je to právně dost nevyrovnané.

      Vymazat
  4. Tedy, to je opravdu jiná kultura! O.o Člověk se kolikrát dočte něco o jiných národech, ale o Turcích čtu asi poprvé... a nevycházím z údivu O.o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad toho už nebude v tomto ohledu víc. Myšleno v negativním smyslu. Už mi zbývá jen 23 dní na přežití :D. Škoda jen, že to asi kamarádsky nedopadne :(

      Vymazat
  5. Hlavně si dávejte bacha! Oo
    Budu ti pořád držet pěsti!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Snažím se...všechno si nějak pojišťuju. Na druhou stranu se musím přiznat, že kdybych se zbavila těch okolností (jako velkých sympatií z jejich strany), tak bych se s některými i normálně bavila.

      Vymazat
  6. ...páni, tak tohle je na živou debatu. Uf. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Začínám být alergická na slovo "Turek" ve všech pádech a slovních druzích :D Tak nevím, jak by ta debata dopadla :D

      Vymazat

Pravidelní čtenáři

For English, press: