neděle 9. června 2013

# Já rád játra...

Nahoře bez

Tak to venku už konečně vypadá, že přišlo léto. Tuto změnu počasí jsem zaznamenala ve chvíli, kdy jsem vyšla ven v lolitě s dlouhorukávovou halenkou.... Nicméně, co je pro mě léto? Hromada květů, plodů ovoce a teplé podvečery.

Jednoho pátečního podvečera jsem využila k procházce do lesa, který máme za zahradou, za účelem natrhání bezu. Výprava se skládala ze mě, mého Drahého a 10l kýblu. Překonali jsme kopec i kopřiviště a ve chvíli, kdy jsme se dostali k cíli, jsme zjistili, že je pouze nahoře Bez, tedy ten vykvetený.
Takto byl ve svých výšinách viděn:

 po 15 minutách vypadal takto:


a po zpracování:




Recept na bezový med (3 a více sklenic):
80 středních bezových květů
2 citrony nebo limetky
2 kg cukru krystal

Květy pečlivě propláchněte, svařte s oloupaným a nakrájeným citronem v 2 litrech vody asi 20 minut. Nechte louhovat 24 hodin. Poté vymačkejte přes utěrku nebo čisté bílé plátno. Do vzniklé tekutiny vsypte cukr a vařte přibližně hodinu do zhoustnutí. Čím déle ho vaříte, tím je hustší. Horký jej nalijte do skleniček se šroubovacím víčkem, uzavřete a nechte vystydnout víčkem dolů. Skladujte na tmavém místě.

9 komentářů:

  1. Musím přiznat, že jsem vůbec netušila, že se z bezu dělá i med. My vždy akorát jedli obalené květy a z plodů dělali sirup ^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. obalené květy? v čem obalené? to neznám ... :) jinak sirup se právě louhuje :D

      Vymazat
    2. My dělali vždy úplně obyčejné, čili mléko, mouka, vejce... ale jdou udělat různě ochucená, stačí se někam podívat na recepty :)

      Vymazat
  2. "Nahoře bez" ve mě teda vůbec neevokovalo bez :D Dostala jsi mě, čekala jsem nějakou zajímavou historku :-D
    Bezový med jsem teda ještě taky nezkusila :-) pokud mě přítelův taťka nezabije, že nebudu tvořit ten jeho včelí, vyzkouším ho určitě taky! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. snažím se vždy do názvu zakombinovat to, o čem článek bude :) doporučuji k vyzkoušení...je takový jemnější, takže určitě bude skvělý do sušenek, perníčků atd. :)

      Vymazat
  3. Ooo ja tak strašne milujem bazu! Med, sirup, obaľovanú bazu a zo všetkého najviac asi IKEA mini-bazové džúsiky^^ Musím sa už aj ja podujať ísť nejakú natrhať :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. IKEA džusíky neznám ^^ děkuji za tip, příště nějaký vyzkouším :))

      Vymazat
  4. Ja som robila bazový sirup a na jeseň sa chystám na džem z bazových plodov! Nevedela som, že sa dá robiť aj bazový med, ale nabudúce rozhodne vyskúšam i ten! :)

    Dada / Trojveršie.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. z bezových plodů děláme doma likér tzv. "na krev", doufám, že pak zveřejníš někde osvědčený recept na džem :) taky bych ho zkusila

      Vymazat

Pravidelní čtenáři

For English, press: