neděle 6. července 2014

# Festy a cony # Japonsko

Svátek čaje 2014 v Těšíně


Tak a je tady můj report z čajového festivalu a nejen z něj :D.

Svátek čaje ještě běží - koná se i dnes, ale já jsem ho s panem D. navštívila včera (sobota 5.7.2014). Původně jsme se tak rozhodli, protože jsme chtěli jít na workshop lisování pu-erh, ale ten byl zpoplatněn 500 Kč, takže jsme se rozhodli, že na něj nepůjdeme, ale časový plán se nám už nechtěl měnit.

Vyrazili jsme v 9:49 z Ostravy hl.n. a v kupé s námi seděl jeden velmi zajímavý starší (70) pár. Muž celou dobu rýpal, ale nejspíš to byl jeho způsob humoru. Rozesmálo mě, když jsme stáli v Bohumíně na nádraží, on se díval z okna a povídá: "Co je to támhle? To je baba nebo chlap?" A žena odpovídá: "V dnešní době je to už jedno." :D

V Českém Těšíně jsme byli o půl 11 a měli více než hodinu čas se projít. Paradoxně jsme se nešli podívat na náměstí :( (bez ukázkového náměstí není město dokonalé), ale vyrazili rovnou přes hraniční řeku směr Góra zamkowa - Cieszyn. 

U zámku se nachází výstavní galerie (na fotce kousek napravo), skrze kterou jsme procházeli k nádvoří (kterému říkali "náměstí") zámku. Před vstupem jsou umístěny sytě růžové kusy plastu v podobě mini královského křesílka a velkého (s)(l)o(b)(s)a.

V galerii mě zaujaly návrhy postav počítačových her, zejména tento :3 :

Zmiňované náměstí (nádvoří) zámku vypadalo při našem příchodu velmi sympaticky.
Dva zastřešené stany - pro koncerty a workshopy + zahrádka se slunečníkami a místy k sezení uzpůsobených jako místa v čajovně.

 A samozřejmě kolem dokola spoustu obchodů zabývající se keramikou, čaji, alternativním oblečením a jídlem :3.



Hned ze startu jsme si dali vychlazený Darjeeling - 2dcl za 30 Kč. (Ceny byly uvedené i v českých korunách i v polské měně.)

Pro účastníky byla k dispozici studená pitná voda s mátou zdarma. Tu jsme ale ochutnali až po workshopu, na který jsme se stihli týden předem přihlásit. Jednalo se o glazurování a následné vypalování misek RAKU (zpoplatněn 90 Kč - cena misky atd.). S čajem to má společné to, že se na čaj užívají. RAKU není název misky, ale technika vypalování. Workshop vedl pan Andrzej Bero, jehož můžete sledovat i na jeho blogu, kde kromě jiného píše i o různých druzích čajů (a jo ...píše v polštině, ale od toho existuje google translator :D).
Namátkou jsme si vybrali z velké krabice již částečně vypálené polotovary, které pan Bero zhotovil, a poté jsme si poslechli přednášku o tom jak glazurovat, co se všechno děje v průběhu a jak to nakonec dopadne.
 Zde si glazuruji svoji mističku uvnitř. Nalejete do ní glazuru po okraj a pak točivý pohybem vyléváte.

Potom co jsme vyglazurovali své misky zevnitř i vně, jsme se dostali k barvení glazury. "Barva" byla jen jedna. Barvilo se směsí mědi a nejspíš hodně lidí neposlouchalo, protože tou směsí obarvili i místa bez glazury a také okraj misky, takže buď z ní nebudou moct pít nebo se přiotráví. 

Vysychání misek bylo stanoveno na dobu trvání cca 4 hodiny, takže jsme se rozhodli jít ochutnávat další věci a projít se po městě.

Nejdříve jsme se vrhli na čajové dorty - Yerba maté a Matcha.
Ačkoliv mi jako čaj víc chutná Matcha, Yerba maté byl naprosto skvělý dort!

Ve městě jsem na popud Danielle šla do obchodu sítě polských secondhandů Biga. Zaujalo mě rozdělení obchodu - polovina bylo zboží na váhu a polovina oceněná za kusy. Paradoxně jsem si "na váhu" koupila mnohem luxusnější kousek - sáčko NEXT, které není vůbec nijak vadné a v naprosto skvělém stavu! Za 88 Kč (v přepočtu) - no nekupte to!
V oddělení kusově ohodnoceného zboží jsem si koupila sukni Divided za 77 Kč.

 Bohužel už končila otevírací doba, takže jsem se nestihla více rozkoukat, ale bylo tam spousta krásných kabátků, sáček, svetříků a sukní od známých značek, jako je Atmosphere, za "hubičku".
Po té menší pěší túře nám vyhládlo, takže naše kroky směřovaly koupit si nějaké jídlo, místo toho jsme skončili v Rossmannu. No ale vlastně jsme si také nějaké jídlo koupili :D.

Samozřejmě jsme nesnědli všechno, muselo nám ještě zůstat místo na jídlo, které jsme chtěli ochutnat na zámeckém nádvoří. Mezi stánky s jídlem jsme nalezli Rawzinku (s raw foods) a vegan stánek. Rawzinka mě opravdu zaujala, ale nechtěla jsem do sebe zrovna tlačit okurkové nudle, a tak padla volba na nějaké to vegan jídélko. 
Vyhrálo toto zelené pitíčko ze soyového mléka, okurky, salátu, kiwi, banánu atd. za 5 zŁ (1 zŁ=6-7 Kč)
a vegan tortila, která byla opravdu skvěle ochucená a chutnala tak masově, ačkoliv tam nic takového logicky nebylo :D.


Po napapkání jsem na hodinu usnula za zvuků hudby Hare Krišňáků. Probudila jsem se tak akorát na vypalování misek RAKU.

Vypalování probíhalo v takové....asi DIY alternativ peci, na které se nejprve misky dosušovaly a až poté se daly dovnitř cca na 15-20 minut při nejvyšším možném rozpálení (cca 1000 stupňů).
Vytahovaly se kleštěmi a ihned dávaly do takové mini popelnice, kde byly následně zasypány pylinami.
Na fotce můžete vidět, že vypálená miska má stále svou původní barvu, ta se změní až po dopálení pylinami, které trvá cca 10 minut. I poté jsou misky stále velmi horké, a tak se musí zchladit vodou. Do vody se dávají ze šikma, aby neutrpěla rozpálená hlína šok a nepraskla.

Misky nepřendával pouze pan Andrzej (na fotkách), ale i jednotliví účastníci workshopu (já ne :D já to přenechala svému muži a pouze dokumentovala).

A nakonec.....naše výrobky, které jsme si odvezli domů.

Ta popraskaná glazura je jedním z typických znaků vypalování misek RAKU a opravdu se mi moc líbí. 
Stejně jako se mi líbí i vzhled Těšínského nádraží, které se s námi v 9 večer po pěkném dni loučilo. Určitě jsem ho nenavštívila naposled :3.







7 komentářů:

  1. JAK jsme se mohly minout, když jsme vyjížděly s máti ve stejnou chvíli (z Dětmarovic), šly též rovnou na festival, též se fotily u toho růžového jelena a odpoledne též chodily po městě? ^^' Achjo, opravdu jsem se stále rozhlížela, zda tě někde neuvidím.
    Každopádně byl festival perfektní, skvěle jsme si to užily. Hodně mě zaujalo i to jídlo, nečekala bych, že tam bude tolik zdravých dobrot! :3 Takže moc děkuju za upozornění na tuhle skvělou akci~

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PROBOHA!!! To snad není možné....a já se pořád koukala po růžových vlasech a ještě jsem to muži říkala, že se má taky koukat, protože tam máš být! (Třeba nám ještě není přáno ....a dopadne aspoň ten Natsucon ...chjo :( ).
      Jsem moc ráda, že sis to užila. (A není zač :)) To jídlo bylo tak moc ňam :3, na čemž jsme se oba shodli a také nás to motivovalo navštívit vegetariánskou restauraci nebo Rawbar v Ostravě. Copak sis dobrého dala?

      Vymazat
    2. Natsucon prostě dopadnout musí, i kdybych měla stát celou dobu před budovou s cedulí "Figurko, zde jsem!" :D

      V Ostravě je Rawbar? Ha! Ty jsi prostě zdroj úžasných informací :D
      Na festivalu jsem si bohužel dala akorát tak sušenku, protože jsem nečekala možnost zakoupení zdravého jídla, musela jsem si sebou hromadu nabalit :/ Tak jsem akorát chodila kolem stánků a slintala ^^' No, příště budu moudřejší.

      Vymazat
    3. To by bylo tak skvěléééé *_* (Nemám ráda výšky, a tak nelétám, a tak mě nikdo takhle nečeká na letišti, takže by to bylo pro mě jako ve filmu! :3)

      Ano, je tam :) Jsou tam tedy převážně saláty, ale i palačinky a raw sladkosti a hlavně Smoothie (moje velká láska).

      Ach to je škoda, že sis tam dala pouze sušenku. Já už to věděla dopředu, že tam bude takové jídlo, protože na neděli byl pár dnů zpět vyhlášen "raw workshop" - kvůli němu jsem polemizovala, jestli nejet v neděli, ale raku misky to prostě vyhrály :D.

      Vymazat
  2. Je je je, to je úžasné :) Škoda, ze jsem to taky nezazila. Taková akce je přesně pro me, stejně jako pro tebe. Musím na další takovou akci někoho splasit a vydat se na ni, jelikož ti hodně zavidim :D a strašně se mi líbí ta sukynka :)
    Nejspíš m budeš muset příště vzít s sebou ty :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejdřív je jak psala Hitomi dřív ta čajová akce v Praze zrovna když je Natsucon (uvažuju, že se tam taky stavím :D). Nicméně klidně bych se někdy další rok takto plánovaně sešla :), abychom se zase nehledaly jako s Ely :D

      Vymazat

Pravidelní čtenáři

For English, press: