středa 14. prosince 2016

# Není mi to jedno # Vymoženosti

Správné dárky

Čím jsem starší, tím víc se asi začínám zajímat o dění kolem. Jsem holka z vesnice a snad ničeho nemám nadbytek. Ačkoli by moje mamka asi nesouhlasila. Zrovna mám nadbytek všeho, protože od 1. března se hodlám stěhovat a tak je můj půlpokojíček narvaný ve šveh. (Na stole je místo jen pro dvě ruce, aby dosáhly na klávesnici, a mezi nimi je už zase plno.)

Venku mrzne až praští, nalévám si svůj půllitr Maté IQ a ještě chvíli hodlám prokrastinovat od psaní diplomky. :D Zamýšlím se i nad životem brouka, jen abych nemusela jít psát ty nezáživné kecy.

Při mém rozjímání o tom, že v městě zahynu a budu vystresovaná už jen z výběru kečupu mezi 23 značkami, jsem objevila 2 návody na, podle mě, perfektní dárky.


První návod naleznete na webových stránkách Hnutí DUHA. Návod obsahuje 4 kategorie dávání dárků:

  • Řekněte, co chcete
    • Pravidelní čtenáři určitě ví, že vlastním seznam věcí, které chci. Dokonce to ví i moje rodina a přátelé. Když se o tom svěřím někomu jinému, často slýchám: "Ale to vůbec nebude překvapení." Věřte, že bude. Na tom seznamu je toho tolik, že už nevím, co tam všechno je. :D (Seznam je velký zejména kvůli velkému množství MUST HAVE knih.)
  • Konec darovaných věcí
    • I tak to jde vyřešit. S několik přáteli jsme se dohodli, že raději zajdem na něco dobrého a tak oslavíme Vánoce. Nelíbí se mi konzum - zbytečné nakupování spotřebního zboží jen proto, že jsou Vánoce. Vánoce mají přece být symbolem něčeho jiného.

  • Nemateriální dárky
    • Nemateriální dárky mě zaujaly, když se vdávala kolegyně z práce. Místo klasických rozlučkových dárků dostala "poukazy" např. na dovolenou, což dopadlo tak, že si na ni udělal bratr čas a jela ho na nějaký čas navštívit. Nemateriální dárek je i pomoc. (Asi jako když se táta rozhodl, že nám pojede do Brna opravit parkety a nic za to nechce.)
    • Párkrát jsem dala i pro nás nemateriální dárek v podobě 20 kuřat pro Afriku. Tento typ dárků lze zakoupit na stránkách Skutečný dárek, které zpravuje nadace Člověk v tísni.

  • Šetrné dárky
    • Tyhle dárky také pravidelně dávám. Patří mezi ně DIY dárky - všechno, co jsme schopni vyrobit, ale neměly by to být lapače prachu. Soustředím se hlavně na zero waste (minimum odpadu). Strašně ráda bych dostávala domácí zavařeniny a právě ty kečupy. (Táta poslední dva roky dělá pravidelně jablečné čatní, které pak koluje po rodině.)
    • Šetrné dárky jsou i ty, které vlastně hmotně neexistují. Může to být i převod peněz. Nebo koupě elektronického předplatného, koupě kilometrické banky ČD (tu bych také moc chtěla! :D), fair trade zboží, věci vyrobené v Evropě.
Druhý návod si můžete stáhnout v PDF ->ZDE. Jmenuje se Průvodce férovými nákupy a kousek z něj otiskli na Forbes. :)
  • Obsahuje seznam věcí, na které bychom si měli dávat pozor při koupit kvůli složení, místě původu, vykořisťování dětské práce apod:
    • Zábavní pyrotechnika
    • Kosmetika
    • Oblečení a textil
    • Obuv
    • Elektronika
    • Vánoční ozdoby
    • Tropické ovoce
    • Hračky
  • A poté u každé položky zvlášť jsou doporučení, kde nakupovat lépe, fairově, šetrně.
    • Třeba koukněte na FLER.cz, tam je inspirace! V hračkách jsem na něm našla několik favoritů - mými nejoblíbenějšími jsou ty pod značkou Dvě nožky.

    • Pokud se rozhodnete nakupovat domácí výrobky a nevíte si rady, koukněte na stream.cz na pořad Vyrobeno v Česku.

(lepenkové kufry Kazeto)


Pokud do Vánoc už nestihne přibýt další článek, přeji všem krásné Vánoce! :)




1 komentář:

  1. Já jsem tohle vyřešila podle prvních dvou možností. Pro přítele vždycky napíšu seznam a on z toho něco vybere. S kamarádkama si zase dárky nedáváme a jsme rádi že se před vánocema sejdeme a jsme spolu. To je největší dárek. :)
    bluemoonalice.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Pravidelní čtenáři

For English, press: