sobota 4. října 2014

# Není mi to jedno

Nepřirozený svět

Na základě krátké úvahy o bujonech a komentáře od Aiko jsem se rozhodla sepsat další breptací článek.

Tentokrát to bude o pohled nazpátek a mírné komparaci nynějšího světa. A taky o kuchyni a možná i něčem dalším.


Po internetu koluje spousta obrázků "jak to vypadalo za naších dětských let". Byli jsme sice hodně zpátky od moderní doby a říká se, že naše generace se bude umět lépe přizpůsobovat, protože žijeme v pokroku, ale to moc asi pravda nebude.
Hlavním důvodem je fakt, že už teď se najde hodně věcí, na které se neumím přizpůsobit a taky NECHCI. Třeba takový Windows 8. Pro mě úplně jiný svět.

Obecně počítačový svět bych i přežila, ale to, co se nám nabízí v oblasti kuchyně a stravování už moc nepřekousávám.

1) První vymožeností moderního světa, se kterou jsem se během dospívání setkala, byly silikonové formy. Nalijte těsto na bábovku do umělého silikonu a nechte to v něm na 200 stupňů péct a připékat.

2) Podobně na tom jsou pečící papíry. Ty se taky vyskytly až v této době. V hlavě si říkám, že přece jen to je PAPÍR (btw. nějaký pergamenový pozůstatek), ale stejně se potírá silikonem.

3) Znáte pečící sáček? To je věc, které se bojím asi nejvíce. Výše 2 zmíněné položky i používám po ukecání mé mysli, ale pečícího sáčku se fakt štítím.
Proč tu kachnu radši nedají lidi do staré dobré Remosky? 

4) Mikrovlnka. Věc, kterou používám. Ale pouze na ohřívání. Mamka mé kamarádky je schopná v naprosto obyčejné mikrovlnce bez zvláštních funkcí zavařovat okurky, dělat marmelády a péct buchty.
-> S mikrovlnkou souvisí i fenomén barev na porcelán, které se mohou do mikrovlnky dávat. Obecně bych nikdy nic neuvařila v nádobě, která je čímkoliv pokreslená z vnitřní strany.

K bujonům a různým urychlovačům přípravy jídla se dostanu někdy později. To by bylo na hodně dlouho.

Obecně jsem PRO, aby se vařilo více přirozeně, ale pokrok asi nezastavím. Zajímalo by mě, jestli je tu někdo z Vás, mých čtenářů, kdo je na tom v těchto věcech podobně. A raději by se vrátil "ke kořenům" než aby si šel do sámošky koupit sáčky na pečení.

Zajímají mě i názory Vás, kteří si takto usnadňujete pečení.

Pište! Třeba se díky |Vám s tím dokážu sžít.

13 komentářů:

  1. Já žádným revolučním názorem nepřispěju, protože to cítím úplně stejně jako ty. Vlastně jsem ani nevěřila, že by to někdo vnímal stejně - celé mé okolí používá silikonové formy a já tiše nechápu :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ehm, tak já je používám :D Matcha buchtu jsi z ní měla a taky mám sadu košíčků na muffiny. Ale nedokážu si představit, že bych třeba mělo posilikonované všechno v čem bych pekla/vařila...brrrrrrrr

      Vymazat
    2. Ale tak tomu už zase potom nerozumím, proč něco ano a něco ne :)

      Vymazat
    3. Já si nevybírám, které ano a které ne. Obě jsem dostala od mých blízkých kamarádů. (Takže jsem si je nekoupiola.) Upeču v nich něco, ale nedělám to rada, protože mi to nepřijde přirozené, ačkoliv výsledek je pěkný. Taky se tak nějak podvědomě i bojím, že z toiho silikonu ta buchta něco "chytne" : D

      Vymazat
    4. Ach tak :) No, když si trochu pogooglíš, zjistíš, že ta obava je docela opodstatněná :D

      Vymazat
  2. Já mám silikonové formy dvě, jednu velkou ve tvaru medvěda v který jednou do roka dělám nepečený dort a druhou s miniméďama když chci udělat něco jako bábovku. Na normální dort mám obyč kovovou. V čem spatřuji plus silikonových forem? Jsem střevo a ať jsem vždycky vymazávala a vysypávala kovové formy sebelépe, stejně se mi někde něco přichytilo. Ze silikonových, kdyby to náhodou nešlo ven, to prostě vymáčknu. Bod číslo dva je ohebnost forem při skladování. V podstatě mám v kuchyni na všechny hrnce, formy, roboty, dva toustovače a další kuchňské věci jen jednu skříň. Takže forma co se dá ohnout do L aby pasovala mezi hrnec a touster, je pro mě plus.
    Nejnovější silikonový přírůstek jsou kuchyňské kleště s Little Twin Star a taky jsem s nima spokojená, můžu šmrdlat po pánvi a nepoškrábu jí. Mám i dřevěné šťourátko, ale jde to s ním prostě jinak.
    Velká nevýhoda silikonových forem je to, že když do nich něco naleješ, tak se s tou formou nahovno manipuluje (třeba s velkým méďou), takže do ničeho většího bych už znovu nešla.
    Za mě třeba nechápu silikonový sítka na sypanej čaj. I když to má tvar jahůdky nebo třeba ponorky a plave to v hrnu, tak bych asi dala přednost svýmu starýmu kovovýmu domečku kterej už mám nádherně začajovanej.
    Pečící papír je zas taková vychytávka pro lenochy. Komu se nechce mýt plech, hodí na to pečící papír.
    Jediné co z tvého seznamu taky fakt nechápu jsou ty pečící pytlíky. Kdysi jsem takhle narazila na seznam spotřebičů a byli tam i nějaký trouby se spešl programama na tyhle pytlíky a i pár receptů. Šla jsem do kolen když mé očičko padlo na větu "maso uzavřeme v pytlíku a pečeme 40 hodin". Jsem si představila jak těm "zdravým" lidem pak přijde účet za elektriku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mám dvě silikonové formy (obě srdcové) a k méďům bych se nechala nejspíš také ukecat a to z jednoho prostého důvodu, prostě takové tvaru v železné podobě nemám šanci sehnat.
      Rovněž oceňuji snadnou manipulaci se silikonovými menšími formičkami (viz. košíčky na muffiny), a ty velké jsou fakt děs. Máma dělala bábovku a celé se jí to rozlilo, nakonec silikonová forma letěla oknem. (Po přetočení naruby vypadá taková silikonová forma na bábovku jako plynová maska, fakt!)
      O kuchyňských potřebách s LTS jsem neměla ani páru :D a tak díky za tip, zase jsem se pokochala :D. Fakt roztomiloučké ^^
      Jinak z pečícího pytlíku jsem už jídlo měla....je to fakt tak IN že si koupíš sáček Vitany a v něm najdeš ten pečící sáček + koření, které nasypeš na dané zvíře. Peče se to tak hodinu a jo je to šťavnaté, ale do své kuchyně to nepustím. Tam jsem takové věci zakázala :D. To je sem tam zkouší rodičové, aby se mohli pochlubit nějakou svou vymožeností.

      Vymazat
  3. Já teda zase na pečící papír nedám dopustit. Pořád ho nepoužívám, ale při pečení vánočního cukroví je to úžasný pomocník, protože nedovedete si představit tu frustraci, když musíte vyhodit várku pracně napečeného lineckého, protože se prostě odmítlo pustit plechu a rozlámalo se.

    Silikonových formiček mám pár na muffiny, ale mnohem raději teď používám nové keramické, co jsem si pořídla, větší formy mi přijdou zbytečné, protože se s nimi strašně blbě manipuluje. A pak už mám silikonovou stěrku a mašlovačku. Copak je se silikony za problém? Strýček Google nic nenašel.

    Pečící sáčky mi přijdou jako naprostá zbytečnost, dobré a šťavnaté kuře si v troubě za hodinu upeču i bez něj.

    Mikrovlnku jen na ohřívání, na pečení (a i různé výtvarné činnosti) mám spolehlivou a skvělou horkovzdušnou troubu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spolehlivou horkovzdušnou troubu ti závidím, rodiče jí mají taky, ale tam mi muffiny (a vůbec všechno) vždycky spadne....nejlepší byla elektrická, teď se v bytě seznamuju s plynovou (moje smrt).
      Keramické formy jsou mé oblíbené ♥

      Vymazat
  4. Já osobně mám dva typy silikonových formiček, ale jsem připravená se jich zbavit jakmile výrobky z nich začnou chutnat divně. :D
    Tyhle formy plus pečící papír nejsou špatné - odpadá tak složité vymyzávání a vysypávání forem a taky to (co mě docela vadí XD) - po upečení něčeho sladkého pak v místě vymazání zůstala kůrka tvrdá a skoro černá, fujky. XD Z pečícího papíru nebo ze silikonových formiček to má po vyndání měkkou a vláčnou kůrku. :)

    Mikrovlnku taky používám, ale taky jen na ohřívání už hotových jídel (ovšem jen těch, co si sama připravuju XD) a taky na ohřev hrnku mléka (tak jak si někteří neumí představit ráno bez kávy, já zase bez teplého granka :D).

    Celkově mi spíše vadí ta dnešní uspěchanost, která spolu s množstvím lidí způsobila, že se musela urychlit výroba "jídla". V pečivu jsou rychlopasty, které urychlí dobu kynutí a pečení (ovšem zároveň tvrdnutí a plesnivení -.-), vše se dělá instatní, všude plno polotovarů a jeden zjišťuje, že jídlo jaksi už jako jídlo moc nechutná. Když jsem byla malá, tak mnohé věci měly oproti dnešku úžasnou chuť až si říkám, jestli se mi to snad nezdálo. XD Sice se občas objeví věci s recepturou, u které výrobce tvrdí, že je jako kdysi (např. Kofila a jí podobné na sobě mají ten rok "od kterého se receptura nezměnila"), ale přijde mi, že to chutná malinko jinak. Ovšem abych jim jen nekřivdila, třeba právě ona zmíněná Kofila mi chutná pořád stejně, jen je jí jaksi míň a za víc peněz. XD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaké máš dva typy silikonových formiček?
      Taky ohřívám sem tam mléko v mikrovlnce :D.
      O jídle a polotovarech napíšu zase někdy příště. Nicméně víc než chuť Kofily se mi pro porovnání vybavuje třeba taková Zelená :D.

      Vymazat
  5. Doma jedeme na porcelánových (nebo hliněných nebo co to je :D) nádobách na pečení, a kovem. Nemáme žádný teflon ani silikon. Jediná silikonová věc je stěrka.
    Sáček jsme nikdy nezkoušeli a ani nechceme, Jediné z uvedeného co používáme je pečící papír, a ten používám většinou stejně jen já když dělám nějaké pokusy, nevím jak se povedou a nechci pak drhnout pečící plech :D
    Mikrovlnku jsme neměli a nikdy mít ani nebudeme.
    Koukám, že jsme docela zdravá (zastaralá?) domácnost :D
    ...Ale WIn 8 mám na mobilu a nemůžu si stěžovat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chci k vám domůůůůůůů. ♥
      Ale s tou mikrovlnkou to je husté, to budeme muset detailně rozebrat osobně. Málo lidí nemá mikrovlnku. My jsme si ji s Drahým pořídili. Nicméně nemáme třeba televizi narozdíl od jiných.
      Na téma Win8 jsme spolu už diskutovaly :P :D

      Vymazat

Pravidelní čtenáři

For English, press: